16.06.2020 Ewald Dörken uitgeroepen tot innovatiekampioen

Überlingen - Het oude loslaten en het nieuwe durven uitproberen: innovatieve middelgrote ondernemingen zoals Ewald Dörken AG uit Herdecke zijn niet bang voor verandering, maar zien het als een kans.
Zo maakte het bedrijf indruk in de 27e ronde van de innovatiewedstrijd TOP 100. Vanaf 19 juni behoort Ewald Dörken officieel tot de TOP 100. In het wetenschappelijke selectieproces wist het bedrijf met grootteklasse C (meer dan 200 medewerkers) vooral indruk te maken in de categorie "Innovatieve processen en organisatie". Het is de zevende keer dat Ewald Dörken tot de top innovators behoort.

Het TOP 100-bedrijf vervaardigt bouwproducten zoals bouwfolies en bouwverven, maar ook pastasystemen en micro-laagse corrosiebeschermingssystemen met microlagen voor industriële serieproductie.
Deze coatings beschermen bijvoorbeeld de veiligheidsonderdelen in een auto’s. "Innovaties komen bij ons tot stand zonder externe managementconsultants", meldt directielid Thorsten Koch. "Zij vloeien voort uit een grondige kennis van zowel de respectieve technische problemen als en de eisen van de markt".

Ongeveer 120 jaar geleden zag de oprichter van het bedrijf, Dr. Carl Dörken, de mogelijkheden in van Chinese houtolie. Hij ontwikkelde een proces voor het inkoken van houtolie. Het resultaat was een vernis dat houtolie bevatte en het product "Eburit", lange tijd het belangrijkste materiaal voor schilders, was geboren.
Vandaag heeft de zevenvoudige topinnovator ongeveer 1.000 mensen in dienst. En ja, ze zijn innovatief: een paar jaar geleden bedacht een vertegenwoordiger na over  een manier om  hoe folies  gemakkelijker en efficiënter op een schilddak te plaatsen konden worden aangebracht.
De vindingrijke oplossing van de vertegenwoordiger: een kleefstrook aan de boven- en onderrand, waardoor de folie zonder verspilling kan worden gedraaid en verwerkt - en Ewald Dörken verkreeg vervolgens een patent kon nemen op nog een nieuw product.

De firma uit Westfalen doet momenteel de grootste investering in zijn de geschiedenis van hun bedrijf: zij breiden hun vestiging uit om hun product- en technologieportfolio aanzienlijk uit te breiden. Zij doen veel zelf: "Wij organiseren dergelijke buitengewone veranderingen zelf. We hebben voordien al bewezen dat we dit in de bouwchemische sector kunnen omzetten," zegt Thorsten Koch.

TOP 100: de concurrentie

Sinds 1993 kent compamedia het TOP 100-zegel toe aan middelgrote ondernemingen voor bijzondere innovatiekracht en bovengemiddeld innovatief succes. De wetenschappelijke leiding is sinds 2002 in handen van Prof. Dr. Nikolaus Franke. Franke is de oprichter en directeur van het Instituut voor Ondernemerschap en Innovatie aan de Universiteit voor Economie en Bedrijfswetenschappen van Wenen. De mentor van TOP 100 is de wetenschapsjournalist Ranga Yogeshwar. Projectpartners zijn de Fraunhofer Society for the Promotion of Applied Research en de BVMW. Als mediapartners begeleidt het manager tijdschrift, Impulse en W&V de bedrijfsvergelijking. Meer informatie op https://www.top100-germany.com.

Contact

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Dagmar Riefer.

Dagmar Riefer PR Manager info@doerken.de M +49 1791497319
smallRetina 09:50:21 mediumAlias 09:50:21 mediumRetina 09:50:21 large 09:50:21 largeRetina 09:50:21 xlarge 09:50:21 xlargerRetina 09:50:21
Dagmar Riefer